WinampSŁUCHAJ ONLINE
Interwencyjny telefon: (+48) 570-930-930 Telefon na antenę: (32) 775 00 00
Napisz do nas: antena@radioccm.pl
Znajdź nas na: facebook.com/radioccm

08.09.2020Bytom: ruszyła infolinia prowadzona przez seniorów dla seniorów

Bytom, jako jedno z trzech polskich miast bierze udział w innowacyjnym projekcie „Halo Aktywni60+”, w którym seniorzy – wolontariusze niosą telefoniczną pomoc innym seniorom.
 
Uruchomiono Bytomski Telefon Seniora: 32 784 78 48, pod który mogą dzwonić starsi mieszkańcy naszego miasta, którzy potrzebują rozmowy.
 
Bytomski Telefon Seniora to efekt współpracy Urzędu Miejskiego w Bytomiu z Centrum Doradztwa Strategicznego z Krakowa. Stanowi element większego przedsięwzięcia – realizowanego od 2018 roku projektu unijnego Halo Aktywni 60+, którego pomysłodawcą i liderem jest krakowska firma.
Podczas tworzenia projektu inspirowaliśmy się rozwiązaniami stosowanymi w krajach skandynawskich i bałtyckich, w tym łotewskiej Rydze – gdzie od 2015 sprawnie funkcjonuje centrum telefoniczne prowadzone przez seniorów – mówi Dagmara Bieńkowska, koordynatorka projektu  z Centrum Doradztwa Strategicznego.
 
Telefon nie powstałby bez bytomskich seniorów. Duża grupa zaangażowała się już na samym początku projektu, wspólnie z ekspertami z Centrum Doradztwa Strategicznego, wypracowując kluczowe założenia dla funkcjonowania Telefonu. Jedną z wolontariuszek, która  pełni dyżur telefoniczny jest pani Eliza Bezner.
O projekcie dowiedziałam się w Bytomskim Uniwersytecie Trzeciego Wieku, a ponieważ jestem osobą, która lubi rozmawiać i słuchać, zdecydowałam się wziąć w nim udział. Uważam, że rozmowa z drugim człowiekiem ubogaca - mówi Eliza Bezner, wolontariuszka „Halo Aktywni60+”.
Chcemy, żeby bytomscy seniorzy mogli czerpać wiedzę o tym, co ciekawego dzieje się w mieście z różnych źródeł. Zależy nam też na tym, żeby nie czuli się samotni i mogli liczyć na rozmowę z życzliwym człowiekiem. Właśnie temu będzie służyła nasza infolinia prowadzona przez wspaniałych seniorów-wolontariuszy – mówi prezydent Mariusz Wołosz.  
 
Warto dodać, że seniorzy-wolonariusze, którzy będą obsługiwać linę, odbyli szereg szkoleń m.in. z doskonalenia umiejętności komunikacyjnych czy prowadzenia dyżurów telefonicznych. Jednym z etapów przygotowawczych były badania ankietowe, które sami seniorzy przeprowadzili ze swoimi rówieśnikami. Dzięki temu, udało się dotrzeć do aż 196 osób powyżej 60 roku życia i poznać potrzeby starszych bytomian.
Telefon Seniora w Bytomiu ma służyć wszystkim seniorom, którzy potrzebują porozmawiać, podzielić się swoimi troskami, „wygadać” drugiej osobie. Dzwoniący mogą liczyć na wysłuchanie, zrozumienie, rozmowę w przyjaznej i bezpiecznej atmosferze. W ten sposób Telefon ma przeciwdziałać osamotnieniu, ułatwiać osobom starszym udział w życiu społecznym czy kulturalnym miasta – mówi Ewelina Romuzga z Centrum Doradztwa Strategicznego.
 
Bytomski Telefon powstał zwłaszcza z myślą o seniorach, którzy:
  • czują się samotnie i chcą po prostu porozmawiać,
  • chcą się czegoś dowiedzieć – np. uzyskać informacje o tym jak załatwić jakąś sprawę, poznać ofertę bezpłatnych zajęć, wydarzeń kulturalnych,  
  • chcą coś zrobić wspólnie z innymi, ale nie wiedzą, jak się do tego zabrać, np. założyć osiedlową grupę nordic walking albo dołączyć do takiej grupy.
 
Bytomski Telefon Seniora jest obsługiwany przez seniorów-wolontariuszy, którzy  dyżurują  od poniedziałku do piątku w godzinach od 10.00 do 14.00. W tym czasie odbierają telefony, wyszukują informacje, a także oddzwaniają do osób, które próbowały się połączyć poza godzinami dyżurów.
 
Wolontariusze to mieszkańcy Bytomia – znają zatem lokalne uwarunkowania i specyfikę miasta. To osoby otwarte, lubiące słuchać, rozmawiać i pomagać innym, a co ważne – odpowiednio do tego przygotowane.
Sami często zmagają się z podobnymi trudnościami, nieraz mają zbliżone doświadczenia życiowe, więc cechuje ich większe zrozumienie dla potrzeb i problemów dzwoniących seniorów. Dla wolontariuszy prowadzenie Telefonu to możliwość pomagania swoim rówieśnikom, ale też dodatkowa forma własnej aktywności i sposób na wartościowe spędzanie czasu – mówi Justyna Szymańska.
 
Pod numerem telefonu: 32 784 78 48 od poniedziałku do środy w godzinach 10.00-14.00 dyżuruje zespół wolontariuszy. Opłata za połączenie jest zgodna z cennikiem operatora (jak na numery stacjonarne lub komórkowe). Dzwoniąc, można poprosić o oddzwonienie lub wysłać wiadomość (także poza godzinami dyżurów), a wolontariusze oddzwonią.
 
Źródło: UM Bytom