WinampSŁUCHAJ ONLINE
Interwencyjny telefon: (+48) 570-930-930 Telefon na antenę: (32) 775 00 00
Napisz do nas: antena@radioccm.pl
Znajdź nas na: facebook.com/radioccm

01.08.2018Eksperci z Politechniki Śląskiej przygotują koncepcję Kolei Metropolitalnej

 
Dwie oferty wpłynęły do Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii w ramach przetargu na opracowanie koncepcji Kolei Metropolitalnej. Najkorzystniejszą z nich przedstawiła Politechnika Śląska, która dokument opracuje za ponad 233 tys. zł. Koncepcję Kolei Metropolitalnej powinniśmy poznać w grudniu.
 
Górnośląsko – Zagłębiowska Metropolia w poniedziałek (30 lipca) rozstrzygnęła przetarg na opracowanie koncepcji Kolei Metropolitalnej. Do postępowania zgłosiły się dwie firmy, a najkorzystniejszą ofertę przedstawiła Politechnika Śląska. Dokument zostanie opracowany za ponad 233 tys. zł.
– Koncepcja odpowie nam na najważniejsze pytania dotyczące organizacji transportu szynowego na terenie Metropolii, by mógł on realnie konkurować z samochodami – przypomina Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii, który zajmuje się sprawami związanymi z transportem publicznym.
 
Po zawarciu umowy na opracowanie tej koncepcji, a powinno się to stać w przyszłym tygodniu, eksperci z Politechniki Śląskiej będą mieć 19 tygodni na opracowanie tego dokumentu. Efekty tych prac powinniśmy poznać w grudniu.
 
Koncepcja Kolei Metropolitalnej to dokument, w którym zawarte zostaną analizy dotyczące m.in. potoków pasażerów; tego czy, a jeśli tak, to w jakiej formule rozbudowywać trasy kolejowe na terenie Metropolii.
 
Chodzi o to, by znaleźć odpowiedź na pytania, czy myśląc o kolei powinniśmy stawiać na zakup nowych pociągów, które mogłyby uzupełnić już teraz funkcjonujące połączenia na najbardziej popularnych trasach oraz na to, w jakim kierunku rozwijana i rozbudowywana powinna być metropolitalna sieć połączeń kolejowych w przyszłości. Z opracowanego dokumentu dowiemy się zatem jaki model Kolei Metropolitalnej byłby najbardziej odpowiedni dla tego obszaru. Przeanalizowane zostaną różne warianty i wskazana rekomendacja odnośnie tego, czy Metropolia powinna stawiać na rozbudowę sieci kolei tradycyjnej, a może inwestować w infrastrukturę jednoszynową, czyli monorail, gdzie pociąg zazwyczaj porusza się na specjalnej estakadzie, po jednej szynie.
– Opracowanie koncepcji Kolei Metropolitalnej to początek drogi, której celem jest usprawnienie transportu publicznego. To bardzo ważny dokument, na podstawie którego w przyszłości konstruowane będą projekty szczegółowe – mówił Lucjan Dec, dyrektor Departamentu Komunikacji i Transportu, w połowie czerwca, gdy Metropolia ogłosiła przetarg na opracowanie tej koncepcji.
 
- Nie jest to zadanie, które zrealizujemy w ciągu roku czy kilku najbliższych lat. Zbudowanie sprawnie działającego systemu Kolei Metropolitalnej to zadanie na co najmniej dekadę, które wymaga również potężnych nakładów finansowych i współpracy wielu partnerów - dodawał
 
Być może inwestycja, o której mówi się od lat - wreszcie nabierze realnego kształtu. Takie nadzieje ma prezydent Gliwic, Zygmunt Frankiewicz, który podkreśla, że do dyskusji i działania w związku z budową kolei metropolitalnej z kolejami państwowymi tym razem przystępuje cała Górnośląsko - Zagłębiowska Metropolia, a nie – pojedyncze miasto!
- Teraz, kiedy sprawę podjął związek metropolitalny, zupełnie inaczej te rozmowy wyglądają. Dlatego, że dotyczy to już nie jednego miasta, ale całej dużej - ponad dwumilionowej konurbacji. Poza tym związek metropolitalny ma swoje fundusze i swoją pozycję do tych rozmów - powiedział Radiu CCM prezydent Gliwic. 
 
Plik dźwiękowy: 1(2).mp3
 
Gliwice od lat starają się uruchomić kolej miejską. Kolejowy szlak z nowymi przystankami miałby docelowo połączyć SOŚNICĘ z Pyskowicami. 
- Trudno jest skoordynować inwestycje po stronie kolei państwowych i miasta. Właściwie wszystko zależy od kolei. My możemy jedynie infrastrukturą miejską wspierać prace kolejowe - tłumaczył w rozmowie z naszym dziennikarzem Zygmunt Frankiewicz.
 
Plik dźwiękowy: 2(1).mp3
 
Jeśli jednak się uda cała metropolia zyska niepowtarzalny komfort w przemieszczaniu się pomiędzy ośrodkami miejskimi.
- Będziemy mieli wtedy coś, co w wielu metropoliach, dużych aglomeracjach nazywane jest naziemnym metrem. U nas są warunki do tego, bo jest bardzo gęsta sieć kolejowa. W części wymaga ona modernizacji, ale są tory i pasy terenu do wykorzystania. I to jest nasza szansa na walkę z korkami, zatłoczeniem, zatruciem powietrza w naszej metropolii - komentował prezydent Gliwic.    

Plik dźwiękowy: 3(1).mp3

Źródło: metropoliajedziemy.pl, Foto: pixabay.com